Matematika
Těch abstraktních slov je asi víc....například "včera", nebo "zítra". Kdykoli mu řeknu, že "zítra budeme, nebo zítra půjdeme...." tak se mě Filip obratem zeptá....."to jako až se vyspinkáme?" Čas si určuje podle toho, jestli je tma, nebo světlo, jestli je to až se vyspinkáme, nebo teď. Ještě zvládne před obědem, nebo po obědě.
I přes to všechno se učit musí a to je nejen psaní, ale i počítání. A jestli je psaní problém, tak počítání je problém vyšší než Sněžka.
Asi nebudu popisovat, jak u nás probíhají počty, ale pár postřehů, jak mu usnadnit abstraktní svět čísel, bych měla.
Filípek šel s tatínkem a bráchou do restaurace. Po návratu jsem chtěla Filipa a hlavně manžela poškádlit......a proto následovala otázka směřující k Filipovi: "Fili, kolik měl tatínek piv?" Filip se na něj podíval, pak na mě a naprosto bez váhání odpověděl: "Tatínek měl jedno, pak jedno a pak ještě jedno." Geniální. Protože ty piva byla opravdu tři.
Jindy zase Filip úřadoval s ovladačem na televizi. A že je to problém, to snad nebudu ani popisovat. Z 15ti programů má stanici číslo 42 a diví se, že to nefunguje. Sedla jsem si vedlě něj a říkám: "zmáčkni číslo 5". Filip se dívá na ovladač a je ztracený. Jeho zoufalá otázka "myslíš jako labuť?". (tu taky nenašel). Opakovala jsem v klidu zadání. "číslo pět". Moji snahu sledoval i manžel a začal Fildu povzbuzovat. Naznačoval do vzduchu, jak pětka vypadá. Jenže nic! Najednou se z vedlejší místnosti ozval Adámek, který všechno poslouchal. Volá na Fildu: "Fili, to je to samé číslo, ve kterém patře bydlí babička s dědečkem".
Filip zmáčkl číslo 5 a spokojeně s oddychem odložil ovladač.
A já s manželem? Nevěřícně jsme na sebe koukali a nebyli schopni slova. Dokážeme najít na každé číslo nějakou mnemotechnickou poznámku? nějaký příklad, který mu usnadní pochopení čísel? Doufám, že to bude ještě chvíli bavit i Adámka, jeho postřeh byl účinný.